မႏၲေလးနန္းတြင္း အေရွ႕ဘက္မုခ္ဦး (ဓာတ္ပံု − သီဟ)

ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီၾကာျမင့္ေနၿပီျဖစ္ေသာ အုတ္႐ိုးႀကီးထက္မွာ ‘‘တပ္ႏွင့္ျပည္သူ လက္တြဲကူ၊ ျပည္ေထာင္စုၿဖိဳခြဲသူမွန္သမွ် ေခ်မႈန္းၾက’’ဆိုတဲ့ အနီေရာင္ေအာက္ခံေပၚတြင္ ေဆးသားအျဖဴျဖင့္ ေရးထုိးထားသည့္ ဘုတ္ျပားတစ္ခုက ေနရာယူထားသည္။ ေဆာင္ပုဒ္နည္းတူ အုတ္႐ိုးႀကီးေဘးပတ္ပတ္လည္တြင္လည္း အစိမ္းရင့္ရင့္မ်ားကို လက္ေမာင္းတံဆိပ္မ်ားသာ ကြဲျပားေသာ္လည္း ဟိုတစ္စသည္တစ္စ ေတြ႕ျမင္ေနရသည္။

မုခ္ဦးတံခါးေလးေပါက္ရွိသည့္အနက္ အေရွ႕ဘက္တံခါးေပါက္ကသာ ျပင္ပလူမ်ား ဝင္ထြက္ရန္ လြယ္ကူသည္ဟု ၿမိဳ႕ခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။ အုတ္႐ုိးႀကီးအတြင္း ဝင္ေရာက္ေလ့လာလိုသည့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားလည္း ထုိအေပါက္မွပင္ ဝင္ထြက္ရလြယ္ကူသည္ဟု ဆိုသည္။ ဒါသည္ပင္ အဝေရာက္သည္ႏွင့္ ဆုိင္ကယ္ေပၚမွဆင္း၍ လမ္းေလွ်ာက္ကာ အစစ္အေဆးခံရသည္။ ဆုိင္ကယ္ဆင္းတြန္းရသည္။ တာဝန္ခံ၍ ဝင္မည့္သူတစ္ေယာက္က သူ႔လုိင္စင္(သို႔မဟုတ္) သက္ေသခံတစ္ခုခု ထားခဲ့ရသည္။

အခ်ိဳ႕လည္း အေနာက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္တံခါးေပါက္မ်ားမွ ဝင္ၾကသည္ဟုဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ အေရွ႕ေပါက္ေလာက္ လြယ္ကူျခင္းမရွိဟုသိရသည္။ ေတာင္ဘက္အေပါက္ကေတာ့ သာမန္အရပ္သားမ်ား လံုးဝဝင္ခြင့္မရွိ။

အထက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ ျမန္မာ့သမုိင္းအေမြအႏွစ္တစ္ခုလည္းျဖစ္၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕ရဲ႕ က်က္သေရေဆာင္လည္းျဖစ္သည့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ျမနန္းစံေက်ာ္ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးသို႔ ျပည္သူျပည္သားမ်ား ဝင္ေရာက္ေလ့လာမည္ဆိုပါက ႀကံဳေတြ႕ရမည့္ အရာမ်ားပင္။

မုခ္တံခါးက ဝင္သြားၿပီးေနာက္ လမ္းေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ေတာ့ စစ္တပ္ပိုင္အေဆာက္အအံုမ်ားက အမ်ားအျပားေနရာယူထားၾကသည္။ တုိင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္႐ံုးမွ အစျပဳ၍ ေလေၾကာင္းရန္ကာကြယ္ေရး၊ ေဆးတပ္ အစရွိသည့္ တပ္မ်ားက နန္း တြင္းထဲရွိ အုတ္႐ိုးႀကီး၏အေနာက္တြင္ လံုျခံဳေအးခ်မ္းစြာ ရွိေနၾကသည္။ အရပ္သားျပည္သူမ်ားကေတာ့ နန္းၿမိဳ႕႐ိုးအျပင္ဘက္မွ နန္းတြင္းထဲရွိ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ႐ံုးမ်ားကို ဝန္းရံကာကြယ္ေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနေလ၏။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆံုးမင္းႏွင့္ မိဖုရားတို႔ျဖစ္သည့္ သီေပါဘုရင္ ႏွင့္ စုဖုရားလတ္တို႔ ေနထုိင္ခဲ့ရာ မႏၲေလးၿမိဳ႕နန္းတြင္းသည္ ၁၈၈၅ မင္းႏွစ္ပါး ပါေတာ္မူၿပီးခ်ိန္မွစ၍ စစ္တပ္မ်ား တပ္စြဲလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔ထိတုိင္ေအာင္ပင္ ျဖစ္သည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္၏ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ကို က်ဴးေက်ာ္ကာ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၿပီးေနာက္ ျမန္မာျပည္ ျပည္သိမ္းေခါင္းေဆာင္ အဂၤလိပ္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးပရင္ဒါဂတ္ လက္ထက္မွစ၍ ယေန႔ထိတုိင္ နန္းတြင္းေျမမ်ားသည္ စစ္ဖိနပ္ရာမ်ားျဖင့္ ျပည့္သိပ္လ်က္ပင္ရွိေနေသးသည္။

ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမားခဲ့သည့္ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းႏွင့္ ေနထုိင္ခဲ့ဖူးသည္ဟု သက္ေသျပစရာ အဆိုပါ နန္းတြင္းအေဆာက္အအံုကို ႏုိင္ငံပိုင္အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုက ေမာင္ပိုင္စီးထားသည့္သဖြယ္ျဖစ္ေနသည္ကို မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံမ်ားက မခ်စ္ေသာ္လည္း ေအာင့္ကာနမ္းေနရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

စစ္တပ္ဟူသည္မွာ ျပည္သူလူထုအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ၿမိဳ႕ျပင္မ်ားတြင္သာ တည္ေဆာက္ရမည္ဟု ၾကားဖူးေသာ္လည္း မႏၲေလးကမူ ထုိသို႔မဟုတ္ ၿမိဳ႕ေနျပည္သူမ်ား၏ ေစာင့္ေရွာက္မႈေအာက္တြင္ သာယာေအးခ်မ္းလ်က္။

မႏၲေလး ႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္းတြင္ နန္းတြင္းမွ စစ္တပ္မ်ားအား အျခားေနရာမ်ားတြင္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေပးရန္ အစီအစဥ္ပါရွိေသာ္လည္း ယခုအထိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ျခင္းမရွိေသးဟု သိရသည္။

လမ္းမမ်ားမွ ေက်ာ္လြန္၍ ျမနန္းစံေက်ာ္ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးသို႔ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ေတာ့ ေရွးမူမပ်က္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္မြမ္းမံထားသည့္ လက္ရာမ်ားျဖင့္ နန္းေဆာင္ေတြက ထည္ဝါစြာပင္။

ဝင္ေရာက္ေလ့လာရန္ အခက္အခဲ အတားအဆီးအခ်ိဳ႕ ရွိေနေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ခံအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ဧည့္သည္မ်ားကေတာ့ နန္းေဆာင္မ်ားအား စိတ္ဝင္တစားၾကည့္႐ႈေလ့လာေနၾကသည္။ ယခင္ ေရွးမူမပ်က္ဟုဆိုေသာ္လည္း နန္းေဆာင္တစ္ခုတြင္ တပ္ဆင္ထားသည့္ တံခါးတစ္ခုမွာ စတိန္းလက္စတီးျဖင့္ လုပ္ထားသည္ကေတာ့ နန္းတြင္း၏ ထည္ဝါမႈအား အမ်ားႀကီးမဟုတ္ေတာင္ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ အေႏွာင့္အယွက္ျပဳေနသည္။

ျမနန္းစံေက်ာ္ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို လြန္လာသည္ႏွင့္ သီေပါႏွင့္ စုဖုရားလတ္တို႔ ညီလာခံတက္သည့္သဏၭာန္ ႐ုပ္တုမ်ားက ထည္ဝါစြာ ႀကိဳဆိုေနသည္။ ထုိ႔ေနာက္တြင္မူ မွန္နန္းေဆာင္၊ လတ္ဖက္ရည္ေတာ္ေဆာင္၊ ေရႊတိုက္ေဆာင္၊ ေလသာေဆာင္၊ ေဇတဝန္ေဆာင္ စသည့္ အေဆာင္ေဆာင္အခန္းအခန္းတို႔က သူ႔ေနရာႏွင့္သူ သပ္ရပ္လွပစြာ ရွိေနၾကသည္။

ထိုအေဆာင္မ်ားအလြန္တြင္ ေတာင္နန္းမေတာ္ မေဟသီေဆာင္၊ အလယ္နန္းမေတာ္ မေဟသီေဆာင္ အစရွိသည့္ အေဆာင္ရ၊ နန္းရ မိဖုရားတို႔၏ အေဆာင္ေတာ္မ်ားက စီစီရီရီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆံုးမင္း စိုးစံသြားခဲ့သည့္ မႏၲေလးနန္းတြင္းသည္ စစ္ေဘး၊ သဘာဝေဘး အသီးသီးခံခဲ့ရေသာ္လည္း ျပန္လည္မြမ္းမံမႈမ်ားေၾကာင့္ အသက္ဝင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း လႈပ္ရွားမႈအနည္းငယ္ကင္းမဲ့ေနေသးသည္ဟု ယူဆႏိုင္သည္။

အေဆာင္မ်ား၊ နန္းမ်ား၊ ႐ုပ္တုမ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားသည့္ သက္ၿငိမ္အတံုးအခဲတစ္ခုသာသာပင္။ ထုိအေဆာင္မ်ား၊ နန္းမ်ားႏွင့္ အဝင္အဝမ်ားတြင္ ေရွးေခတ္နန္းတြင္းအဝတ္အစားဝတ္ ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ထားႏုိင္မည္ဆိုပါက ယခုထက္ပို၍ သက္ဝင္လႈပ္ရွားလာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ မလုပ္ႏုိင္လွ်င္ေတာင္ လူစည္ကားရာ ႐ံုးပိတ္ရက္မ်ားတြင္ ထုိသို႔ေသာ သ႐ုပ္ျပမႈမ်ားျဖင့္ သက္ဝင္လႈပ္ရွားေစမည္ဆိုပါက ဧည့္သည္မ်ားအား ပိုမိုဆြဲေဆာင္လာႏိုင္မည္။

နန္းေဆာင္မ်ား၏ အလြန္တြင္ေတာ့ ေရွးေခတ္ နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ား အသံုးျပဳခဲ့သည့္ ပစၥည္းမ်ား၊ သမုိင္းအေထာက္အထားပစၥည္းမ်ား ျပသထားရာ နန္းေတာ္ျပတုိက္တစ္ခုရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုနန္းေတာ္ျပတိုက္ေလးသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ နာမည္ႀကီးေက်ာင္းတစ္ခုခု၏ ေက်ာင္းမုန္႔ေစ်းတန္းသာသာ အေဆာက္အအံုေလးျဖစ္၏။ အထဲတြင္ သမုိင္းတန္ဖိုးႀကီးမားသည့္ ေရွးေခတ္အသံုးေဆာင္မ်ားရွိသည္။ တကယ္တမ္း ယင္းျပတုိက္သည္ နန္းေတာ္ႀကီးတစ္ခုလံုး၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ပင္ျဖစ္၍ ယခုထက္ ပိုၿပီးထည္ဝါခ့ံညားမည္ဆိုပါက လာေရာက္ေလ့လာသူမ်ားကို စိတ္ေက်နပ္မႈ ပိုမိုေပးစြမ္းႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစ သမိုင္းတန္ဖိုးႀကီးမားသည့္ နန္းတြင္းအေဆာက္အအံုမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ႏုိင္ငံတစ္ခု၏ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္းျပယုဂ္တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ အေျမာ္အျမင္ရွိသည့္ အစိုးရမ်ားက အဆုိပါ အေဆာက္အအံုမ်ားအား သမိုင္းတန္ဖုိးႀကီးမားသည္ထက္ ႀကီးမားလာေစရန္ ျပဳလုပ္၍ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ၏ဂုဏ္သိကၡာကို တစ္ဖက္တစ္လမ္းက ျမႇင့္တင္ေလ့ရွိၾကၿပီး တစ္ဖက္ကလည္း ႏိုင္ငံျခားသားဧည့္သည္မ်ားကို ဆြဲေဆာင္ရာေနရာအျဖစ္ အသံုးခ်ကာ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္း မည္မွ်ႀကီးမားခဲ့သည္ကို ကမၻာက သိလာေစရန္၊ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖံြ႕ၿဖိဳးလာရန္ စနစ္တက် အသံုးျပဳေလ့ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ မႏၲေလးနန္းတြင္းသည္ကား စစ္စိမ္းတို႔၏ႏြံထဲ၌ ကာလၾကာရွည္စြာ နစ္ျမဳပ္ေနဆဲပင္။

သီဟ – 7day daily