အလုပ္ေတြ ပိေနေသာေၾကာင့္ မိဘမ်ားအိမ္ကုိ သိပ္မေရာက္ျဖစ္။ စေန၊ တနဂၤေႏြ႐ုံး ပိတ္ရက္မ်ားမွာပင္ အခ်ိန္ပုိ အလုပ္ဆင္းရတာႏွင့္၊ စာဖတ္၊ စာေရးလုပ္ရတာႏွင့္ ဆယ့္ငါးမိနစ္ေလာက္ လမ္းေလွ်ာက္လွ်င္ရေသာ မိဘမ်ားအိမ္ကိုမေရာက္ ျဖစ္ခဲ့။ သည္တစ္ပတ္ေတာ့ျဖင့္ မျဖစ္မေန အခ်ိန္ေပးကာ အေဖ၊အေမတုိ႔အိမ္သြားလည္ျဖစ္သည္။

တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆုိင္ ဆိုသ လို ထိုေန႔က အေဖ့မိတ္ေဆြလင္ မယားလည္း ေရာက္ေနသည္။ အေဖ့မိတ္ေဆြဆုိေပမယ့္ အေဖ့ ထက္ေတာ့ အသက္(၁၀)ႏွစ္ ေလာက္ႀကီးသည္ ထင္သည္။ အေဖ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဘ၀က ေထာင္ထဲတြင္ ေတြ႕ဆုံလာရင္း ခင္မင္ရင္းႏွီးလာခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ဘ၀ေနာက္ခံေတြ၊ ၀ါသနာေတြ၊ အသက္အရြယ္ေတြ မတူၾကေသာ္လည္း တစ္ခ်ိန္က သူတုိ႔၏ ယုံၾကည္ခ်က္ေတြ တူညီခဲ့ၾကသည္။

စစ္အာဏာရွင္ကို အန္တုၾကရာတြင္ စစ္ေထာက္လွမ္းေရး ၏ ဖမ္းဆီးႏိွပ္စက္ စစ္ေၾကာခံရ ခ်ိန္တြင္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ ေယာက္ သစၥာရွိခဲ့ၾကသည္။ ေဖး မကူညီခဲ့ၾကသည္။ ယင္းသည္ပင္ မတူညီေသာသူတို႔ႏွစ္ဦးကို ယခုအခ်ိန္တြင္ မိတ္ေဆြေတြျဖစ္ေန ေစ ခဲ့သည္။ သူတို႔ခ်င္းသာမက သူ တုိ႔ဇနီးမယားမ်ားမွာလည္း သူတို႔ လုိပဲ ခင္မင္ရင္းႏွီးခဲ့ၾကသည္။

ကြၽန္ေတာ့္ အေဖအိမ္က ေန႔လယ္စာ ထမင္း၀ုိင္းေလးက အေဖ၊ အေမတုိ႔ရယ္၊ အေဖ့မိတ္ေဆြလင္မယားရယ္၊ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစုရယ္ႏွင့္ အေတာ္ေလးစားၿမိန္ခဲ့သည္။ ထမင္းစားၿပီးေတာ့ လက္ဖက္ရည္၀ိုင္းေလးႏွင့္ အေမက ဧည့္ခံျပန္သည္။ လက္ဖက္ရည္၀ိုင္းေလးမွာ အတိတ္သမုိင္းေတြ တူးဆြၾကသည္။ ပစၥဳပၸန္ကို ေ၀ဖန္ၾကသည္။ အနာဂတ္ကို ေမွ်ာ္ေတြးၾကသည္။ လက္ဖက္ ရည္က ခါး၏၊ ဖန္၏။ ထန္းလ်က္ ခဲကေတာ့ျဖင့္ ခ်ဳိၿမိန္ေနျပန္သည္။ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္ ကာ လသုံးပါးလုံးမွာ ခါးသက္မႈေတြ၊ ခ်ဳိၿမိန္မႈေတြႏွင့္ ပါလား။ ကြၽန္ ေတာ္ႏွင့္ ကြၽန္ေတာ့္ဇနီးကေတာ့ နားေထာင္႐ုံသက္သက္။ တစ္ေန ရာေရာက္ေတာ့ အေဖ့မိတ္ေဆြ က ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား၏ ဇနီးမ ယားမ်ားအေၾကာင္း ေျပာသည္။ သူေထာင္က်စဥ္က သူ႔မိန္းမ ဒုကၡ ခံကာ လင္ေယာက်္ားအတြက္ အနစ္နာခံခဲ့ပုံေတြကို စားၿမံဳ႕ျပန္သည္။ သူ႔ခ်စ္ဇနီးအေၾကာင္း သူစပ္ထားသည့္ ကဗ်ာအေၾကာင္းလည္းပါသည္။

ကြၽန္ေတာ့္အေဖႏွင့္ အေမ ကေတာ့ အေဖေထာင္ကလြတ္ လာမွ အိမ္ေထာင္က်ျခင္းျဖစ္သ ျဖင့္ အေမ့အေၾကာင္း အဲဒီလိုေျပာ ျပစရာေတာ့ မရွိ။ သို႔ေသာ္ အေဖက ဇနီးမယားသုံးေယာက္အေၾကာင္း ေျပာျပခဲ့သည္။

(၂)

ပထမဇနီးမယားတစ္မ်ဳိးမွာ လြတ္ေျမာက္ေရးတုိက္ပဲြကာလ အတြင္း၊ လႈပ္ရွားမႈေတြအတြင္း၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေတြအတြင္း၊ ဖိႏွိပ္ခံရမႈေတြအတြင္းတြင္ ေခတ္ စနစ္၏ ႐ုိက္ပုတ္မႈလႈိင္းတံပိုးေတြ ေၾကာင့္ အေ၀းသုိ႔ လြင့္စဥ္သြား ေသာ ဇနီးမယားေတြ ျဖစ္သည္။ ေတာထဲ၊ ေထာင္ထဲမွာ၊ တရား႐ုံးမွာ၊ စစ္ေၾကာေရး စခန္းမွာ၊ ေထာင္နံရံေတြထဲမွာ  တုိက္ပဲြ၀င္ ေနရေသာ လင္ေယာက်္ားကို ၾကာရွည္မခ်စ္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ ေအး ေဆးတည္ၿငိမ္သည့္ ဘ၀၊ ခ်မ္း သာႂကြယ္၀သည့္ ဘ၀မ်ဳိးေတြကို ေရြးခ်ယ္သြားေသာ ဇနီးမယားမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ဂုဏ္တင္ရန္ခက္ေသာ္ လည္း အျပစ္ျမင္ရန္၊ အျပစ္တင္ ရန္ မလြယ္ေသာ ဇနီးမယားေတြ ျဖစ္သည္။ ေခတ္ဆိုး၊ စနစ္ဆုိး၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူဆုိးေတြသာ မရွိလွ်င္ သူတို႔သည္လည္း သစၥာမျပယ္ တတ္ေသာ မိန္းမေတြသာ ျဖစ္ေပ လိမ့္မည္။

ဒုတိယဇနီးမယားတစ္မ်ဳိး ကေတာ့ လြတ္ေျမာက္ေရးတုိက္ပဲြ ေရစီးႏွင့္အတူ ေမ်ာပါလာၾကေသာ ဇနီးမယားေတြ ျဖစ္သည္။ လင္ေယာက်္ားသြားရာလမ္းကို ေနာက္ကထက္ၾကပ္မကြာ လုိက္ၾကသည္။ လင္ေယာက်္ားအတြက္ ဘာမဆိုေပးဆပ္ၾကသည္။ သူတုိ႔ ေတြက သူတုိ႔၏ခင္ပြန္းေတြကို ႏွလုံးသားႏွင့္ ခ်စ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေယာက်္ားျဖစ္သူက လက္သီးဆုပ္ ေျမႇာက္လုိက္လွ်င္ မဆုိင္းမတြ ‘တုိ႔အေရး’ ေအာ္ဖုိ႔ အသင့္ရွိေနတတ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္မဟုတ္။ အေတြးအေခၚေၾကာင့္မဟုတ္။ ႏွလုံးသားက ခ်စ္ျမတ္ႏုိးစိတ္ႏွင့္ ဒုကၡသုကၡေတြကို အတူခံခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

တတိယဇနီးမယား အမ်ဳိး အစားကေတာ့ ႏွလုံးသားအျပင္ ဦးေႏွာက္ခ်င္းပါတူေသာဇနီးမ ယားမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ လင္ေယာက်္ား၏တုိက္ပဲြမွာ အေတြးအေခၚခ်င္းတူ၊ ယုံၾကည္ခ်က္ခ်င္းတူသျဖင့္ ရဲေဘာ္ရဲဘက္အျဖစ္ လုိက္ပါလာခဲ့ေသာသူမ်ားျဖစ္သည္။ ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္အတူ ေမ်ာပါလာျခင္းမဟုတ္။ လင္ေယာက်္ားႏွင့္အတူ ေရဆန္ကိုဆန္တက္လုိ သူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ေလွာ္တက္လည္းကိုင္သည္။ ဘယ္လုိေလွာ္ရမယ္ဆုိတာလည္း သိသူျဖစ္သည္။

(၄)

သည္စကား၀ိုင္းေလးမွာ သည္အေၾကာင္းကို ဇနီးမယား ေတြအေၾကာင္းကတစ္ဆင့္ ေျပာ ျဖစ္သြား၍သာ ဇနီးမယား သုံးေယာက္အေၾကာင္းလုိ႔ ျဖစ္သြား ရျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ လင္ေယာက်္ား သုံးေယာက္ အ ေၾကာင္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ သားသမီးသုံးေယာက္အေၾကာင္း လည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ေမာင္ႏွမ  သုံးေယာက္အေၾကာင္းလည္း ျဖစ္သြားႏုိင္သည္။ တပည့္သုံးေယာက္အေၾကာင္း၊ ရဲေဘာ္သုံးေယာက္အေၾကာင္းလည္း ျဖစ္သြားႏုိင္ပါသည္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၏ လြတ္ လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ သမုိင္းမွသည္ ဒီမိုကေရစီေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား အ လယ္၊ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စစ္မွန္သည့္ ဖက္ဒရယ္ဒီ္မုိကေရ စီႏုိင္ငံ ထူေထာင္ႏုိင္ေရး ႀကိဳးပမ္း မႈမ်ားအထိ ေခတ္အဆက္ဆက္၊ သမုိင္းစာမ်က္ႏွာ အလီလီတြင္ လည္း အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ သမုိင္းမွလြင့္စဥ္သြားသူမ်ား၊ ေရလုိက္ ငါးလုိက္ျဖင့္ သမုိင္းထဲမွာ စီးေမ်ာလုိက္ပါလာသူမ်ား၊ မွန္ကန္ေသာအေတြးအေခၚ၊ ခုိင္မာေသာ ယုံၾကည္ခ်က္ျဖင့္ သမုိင္းတင္ခံရသူမ်ား စသည္ျဖင့္ မ်ဳိးစုံေတြ႕ႏုိင္ပါမည္။

(၅)

ဆက္ၿပီး ေတြးေတာၾကည့္ မိသည္က အာဇာနည္မ်ား အ ေၾကာင္း ျဖစ္သည္။ မၾကာမီမွာ အာဇာနည္ေန႔က်ေရာက္ေတာ့ မည္ မဟုတ္လား။ ဘယ္လုိစိတ္ မ်ဳိး၊ ဘယ္လိုပုံစံမ်ဳိးႏွင့္ အာဇာနည္မ်ားကို အေလးျပဳၾကမည္လဲ။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၁၉ ရက္တြင္က်ဆုံးခဲ့ရရွာေသာ ဦးေအာင္ဆန္းႏွင့္တကြျဖစ္သည့္ အာဇာနည္ႀကီး  ကိုးဦးကိုလည္းေကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရး၊ ဒီမုိကေရစီေရး တုိက္ပဲြ အဆက္ဆက္တြင္ ျပည္သူဘက္က မားမားမတ္မတ္ရပ္တည္ခဲ့ၾကေသာ အာဇာနည္မ်ားကို လည္းေကာင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ဘယ္လုိ ခ်စ္ၾကမည္လဲ။

အာဇာနည္ေတြကို တန္ဖိုး မထားသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ ရွိေစ ေတာ့။ သူတုိ႔သည္ သမုိင္းမွာ ဆက္ပါမည့္သူေတြ မဟုတ္ၾက။ လြင့္စဥ္သြားၾကမည့္သူမ်ား ျဖစ္ သည္။ အဓိကက်သည္က ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔အာဇာနည္ေတြကို ဘယ္ လိုခ်စ္ၾကမည္လဲ၊ ဘယ္လိုခ်စ္ ၾကမည္လဲ ဆုိသည့္အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ေရလုိက္ငါးလုိက္ ခ်စ္ ေန႐ုံမျဖစ္သင့္။ ခ်စ္လြန္းလို႔ေလး စားတာလည္း မျဖစ္သင့္။ အာဇာ နည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ ခ်မွတ္ ခဲ့ေသာ မူ၀ါဒ၊ လမ္းစဥ္၊ ျပဳမူေန ထုိင္ပုံ၊ က်င့္ႀကံပုံေတြကိုအေတြး အေခၚအရ ကိုယ္တုိင္ယုံၾကည္ လက္ခံၿပီး   ျဖစ္ေပၚလာေသာ  ၾကည္ညိဳစိတ္ျဖင့္သာ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးေစခ်င္ပါသည္။ အေလးအျမတ္ျပဳေစလုိပါသည္။

(၆)

ေတြးလက္စႏွင့္ ဆက္၍ ေတြးမိပါေသးသည္။ လက္ရွိလူ ထုေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ လူထုအစိုးရ ကိုေကာ ဘယ္လုိစိတ္မ်ဳိးျဖင့္ ၀န္း ရံ ေထာက္ခံၾကပါမည္လဲ။ စစ္ အာဏာရွင္စနစ္ကို ဆန္႔က်င္သင့္ သည္ဆုိသည့္ ကိုယ္ပိုင္အေတြး အေခၚျဖင့္ ၀န္းရံေထာက္ခံသင့္ ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္ တကယ္ေဖာ္ေဆာင္ဖုိ႔ လိုအပ္ သည္ဆုိသည့္ ကိုယ္ပိုင္ယုံၾကည္ ခ်က္ျဖင့္ ၀န္းရံေထာက္ခံသင့္ပါ သည္။

စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကို အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ရမည္ဟူေသာ အေတြး အေခၚျဖင့္ ေထာက္ခံ၀န္းရံသင့္ ပါသည္။ ထုိအခ်က္မ်ားအားလုံး ျပည့္စုံႏုိင္ေစရန္ အာမခံခ်က္အ ျပည့္အ၀ေပးႏုိင္မည့္ ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ ဖုိ႔လိုအပ္သည္ဟူေသာ ယုံၾကည္မႈျဖင့္ ၀န္းရံေထာက္ခံသင့္ပါသည္။

လူမႈကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာ ေပၚမွာ လက္သီးလက္ေမာင္း တန္းျပၾက႐ုံျဖင့္ ဒီမုိကေရစီသမား မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ ဒီမုိကေရစီတုိက္ပဲြမွာ အတူပါလာတုိင္းလည္း အမွန္ တကယ္ဒီမုိကေရစီသမားဟု မဆုိ ႏုိင္ေသး။ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကို အ မွန္တကယ္ ေလးေလးနက္နက္ ယုံၾကည္သက္၀င္မွသာလွ်င္ ဒီမုိ ကေရစီသမား ျဖစ္ပါလိ္မ့္မည္။

(ေဖာ္ျပပါ ေဆာင္းပါးသည္  စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာျဖစ္ပါသည္)

Credit:7Daydaily