ZawGyiျဖင့္ဖတ္ရန္

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လက္ရွိ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရး၊ အမ်ိဳးသားေရး တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူ သံဃာတခ်ိဳ႕ကို တရားစြဲ အေရးယူ တာေတြ၊ မဟန အေပၚ သေဘာထားအျမင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေတာ္ ဦးဝီရသူ ကို ဧရာဝတီ အႀကီးတန္း သတင္းေထာက္ ဇာနည္မာန္က ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားပါတယ္။

ေမး ။ ။ ရခိုင္အေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တပ္မေတာ္ကိုေရာ အစိုးရကိုေရာ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအဝိုင္းက ေဝဖန္ျပစ္တင္ ေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီအေပၚ ဆရာေတာ္ သေဘာထား ဘယ္လိုရွိပါသလဲ။

ေျဖ ။ ။ အစိုးရက အားမကိုးရေတာ့ တပ္မေတာ္ကိုပဲ အားကိုးေနရတာေပါ့ ေနာ္။ အစိုးရက အားမကိုးေလာက္သလိုပဲ တပ္မေတာ္ကို အျပည့္အဝ အားကိုးေနရတာေပါ့ ေနာ္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ရခိုင္ျပည္က လူနည္းစုေတြကို အကာကြယ္ ေပးမယ္ ဆိုၿပီး ေျပာတာေတြကို ဦးဇင္းတို႔က အျပည့္အဝ ေထာက္ခံတာေပါ့။ အမ်ိဳးသားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့က တပ္မေတာ္ကိုပဲ အားကိုးစရာရွိေတာ့တယ္ လို႔ ခံယူထားတာေပါ့ ေနာ္။

ေမး ။ ။ ဒါေပမယ့္ ရခိုင္အေရး ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တပ္ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြကို ရႈတ္ခ်ေဝဖန္တာေတြ အျပင္ ႏိုင္ငံတကာပိတ္ဆို႔ အေရးယူမႈေတြ ခံေနရတာ မဟုတ္ဘူးလား။

ေျဖ ။ ။ ပိတ္ပင္တာေတြလည္း ၾကားတယ္။ ဒါက တာဝန္ရွိတဲ့ အစိုးရနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဆန္ရွင္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ စစ္တပ္ကိုပဲ ပိတ္ဆို႔ အေရးယူတဲ့ ဆန္ရွင္ ျဖစ္ေနတာေပါ့ ေနာ္။ အဲ့ဒါႀကီးက လြဲေနတာေပါ့ဗ်ာ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ အစိုးရတရပ္အေနနဲ႔ တာဝန္ယူ တာဝန္ခံၿပီးေတာ့ လုပ္ေနၾကရတာေလ။ အစိုးရအေပၚမွာ ဆန္ရွင္မလုပ္ဘဲနဲ႔ စစ္တပ္အေပၚမွာ လုပ္တယ္ ဆိုေတာ့ တလြဲႀကီး ျဖစ္ေနတယ္ေပါ့ ေနာ္။

ေမး ။ ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုလည္း ရခိုင္အေရးကိစၥေၾကာင့္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ေဝဖန္တာေတြ ဆုတံဆိပ္ေတြ၊ ဂုဏ္ထူးေတြ ႐ုပ္သိမ္းတာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိတာပဲ မဟုတ္လား။

ေျဖ ။ ။ မဟုတ္ဘူးေလ။ ဦးဇင္း ဆိုလိုခ်င္တာက အစိုးရအဖြဲ႕ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး၊ သူမ်ား တိုင္းျပည္ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ေက်ာ္လြန္ၿပီးေတာ့ တပ္မေတာ္ကိုပဲ အေရးယူတယ္ ဆိုတာကို လက္မခံတာ။ ဦးဇင္းတို႔အေနနဲ႔က တျခားႏိုင္ငံက လာၿပီး ကိုယ့္တိုင္းျပည္က ေခါင္းေဆာင္ေတြကို မဆိုင္ပဲသူမ်ားအေရး လာဝင္စြက္ဖက္ၿပီး လာအေရးယူတာကို မႀကိဳက္တာေပါ့ ေနာ္။ အဓိကက ဒီအေရးကိစၥ ေျဖရွင္းဖို႔ တာဝန္ရွိတာက အစိုးရ၊ အစိုးရနဲ႔ သူတို႔က လာၿပီး ညႇိႏႈိင္း ေဆြးေႏြးလုပ္၊ ဒါမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သင့္တာ ေပါ့ ေနာ္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကို ဆုေတြဘြဲ႕ေတြ ျပန္သိမ္းတာမ်ိဳးကိုလည္း လုံးဝ လက္မခံႏိုင္ပါဘူး။ လုပ္လည္းလုပ္သင့္တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ေျပာရရင္ ဒီဆုေတြရဖို႔ ေဒၚစုက ေလွ်ာက္လႊာေတြ သြားတင္ၿပီးေတာင္းခဲ့တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ သူတို႔ဘာသာ ေပးထားခဲ့တာပဲ။ ခုလို လုပ္တာကေတာ့ အေနာက္က လူေတြက သိပ္ကေလးဆန္တယ္ လို႔ ေျပာရမွာပဲ။

ေမး ။ ။ အခုဆိုရင္ အစိုးရအေနနဲ႔ ကိုဖီအာနန္ေကာ္မရွင္ရဲ႕ အစီရင္ခံစာပါ အႀကံေပးခ်က္ေတြကို ႏိုင္ငံတကာနည္းလမ္း အတိုင္း လူ႔အခြင့္ေရး နည္းလမ္းတက် အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လုပ္ေနတာေတြရွိတယ္။ ဒီလိုကိစၥေတြက မေကာင္းဘူးလား။

ေျဖ ။ ။ သူက ျပတ္ျပတ္သားသား ေျပာထားတာမ်ိဳး မရွိေတာ့ ဦးဇင္းတို႔ မွတ္ခ်က္ေပးရခက္တယ္။ သူက ရွဥ့္လည္း ေလွ်ာက္သာ၊ ပ်ားလည္း စြဲသာ ပုံစံမ်ိဳးေပါ့။ အလ်င္အျမန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မယ္လည္း ေျပာတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ လည္း သူက လိုအပ္တာကို အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္၊ မလိုအပ္တာကို အေကာင္အထည္ မေဖာ္ဘူးေျပာေတာ့ ဒီအေပၚ ေျပာရခက္တယ္။ ဘယ္လို ေဝဖန္ရမွန္း မသိဘူး။

ကိုဖီအာနန္ အႀကံျပဳထားတဲ့ အထဲမွာ အႏၲရာယ္ႀကီးတဲ့ အရာေတြလည္း ရွိတယ္။ ဥပမာ မျဖစ္မေန ေဘာင္ထဲရေအာင္သြင္းၿပီး ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ေပးရမယ္ ဆိုတာေတြရယ္၊ ေနာက္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ေပးလို႔မွ မရတဲ့သူေတြကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ေပးလို႔ရေအာင္ ၈၂ ဥပေဒကို ျပင္ဖို႔ ဆိုတာေတြက တိုင္းျပည္အတြက္ အင္မတန္ အႏၲရာယ္ႀကီးတာေပါ့ေနာ္။ အဲ့ဒါေတြကိုသာ အစိုးရက လိုက္ေလ်ာမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လုံးဝ သေဘာမတူႏိုင္ဘူးေပါ့။ သေဘာမတူတဲ့ အဆင့္ထက္ကို ေက်ာ္လြန္သြားေအာင္ သံဃာေတြေရာ လူေတြေရာက လမ္းေပၚထိ ေရာက္လာၾကလိမ့္မယ္ လို႔ ဦးဇင္းတို႔က ယူဆတာေပါ့ေနာ္။

ေမး ။ ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ကေန ပဋိပကၡေတြေၾကာင့္ တဖက္ႏိုင္ငံကို ထြက္ေျပးသြားရတဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ သူတို႔ေတြ ေနရပ္ ျပန္လာရင္ ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားေပးဖို႔ ဒီအစီခံစာပါ အခ်က္ေတြအတိုင္း လုပ္ၾကတဲ့အခါ သူတို႔ေတြက ေနရပ္ ျပန္မလာသင့္ဘူးလား။

ေျဖ ။ ။ အဲဒီ တဖက္ကို ထြက္သြားတဲ့လူေတြ ငါတို႔ဆီ ျပန္မလာနဲ႔လို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔ ျပန္လာသင့္ ျပန္လာထိုက္တာ ျပန္လာရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမွာ ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသတို႔ ဒီက ထုတ္ေပးထားတဲ့ ကတ္တို႔ ျပႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ျပန္ လက္ခံႏိုင္ရမွာေပါ့ ေနာ္။ သူတို႔ ေျပာထားတာေတြ ကတိကဝတ္ျပဳထားတာေတြက ေကာင္းပါတယ္။ မူေဘာင္ေတြကို အတိအက် လိုက္နာဖို႔ေတာ့ လိုတယ္။

ေမး ။ ။ ရခိုင္အေရးကိစၥ အရွိန္ျမင့္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး ဖရန႔္စစ္ ေရာက္လာတယ္။ သူ႔ခရီးစဥ္အတြင္းမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္က လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥေတြကို သူေျပာလိမ့္မယ္ လို႔ ႏိုင္ငံတကကေမွ်ာ္လင့္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဆိုတဲ့ စကားလုံး မသုံးခဲ့တဲ့ အေပၚ ေဝဖန္ျပစ္တင္တာေတြ ခံရတယ္။ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီးရဲ႕ ခရီးစဥ္ကို ဆရာေတာ္ကေရာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။

ေျဖ ။ ။ ဘာသာတရားေခါင္းေဆာင္ကေတာ့ ဒီလိုပဲ ေမတၱာ ဂ႐ုဏာ ထားဖို႔၊ ခႏၲီျပည့္ဝေနဖို႔ ဒီလိုပဲ ဆုံးမၾသဝါဒေပးရမွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္လို႔ မလာခင္တုန္းက ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုၿပီးေတာ့ တကမာၻလုံး ပတ္ၿပီးေတာ့ ေမႊခဲ့တယ္။ ျပန္သြားေတာ့လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဆိုၿပီးေတာ့ သုံးျပန္တယ္ ဆိုေတာ့ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီးက ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဘာသာေရးကို အေၾကာင္းျပၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပြဲစားႀကီးလို႔ ျမင္မိတယ္။

ႏိုင္ငံတကာကိုကေတာ့ ဒီႏိုင္ငံက တိုင္းရင္းသားေတြက လက္မခံတဲ့ စကားလုံးကို မသုံးစြဲတာက လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္တာ လားလို႔ ျပန္ေမးခ်င္တယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြက လက္မခံတဲ့ စကားလုံးကို သူဒီလို မသုံးသြားခဲ့တဲ့ အတြက္ ဒီမွာ ျပဳမူသြားတာ ေတြကိုကေတာ့ ေဝဖန္ေထာက္ျပစရာ မရွိပါဘူး။ ဒီကိုမလာခင္နဲ႔ ျပန္သြားတုန္းက ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကို သုံးႏႈန္းသြားတာကိုသာ ဦးဇင္းတို႔က သိပ္မႀကိဳက္တာပါ။

ေမး ။ ။ အရင္ကဆိုရင္ ဆရာေတာ္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကို ေထာက္ခံအားေပးခဲ့ဖူးတယ္။ အခုကေရာ ဘယ္လိုေတြ ေျပာင္းလဲ သြားလဲ။ အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားသူေတြကို အေရးယူတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခုေနာက္ပိုင္းမွာ သူ႔ကို ဘာသာေရး ႏွိပ္ကြပ္မႈေတြ လုပ္တယ္ ဆိုၿပီး ေျပာဆိုေနၾကတာ ေတြလည္း ရွိလာတယ္။

ေျဖ ။ ။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိ ႏွိပ္ကြပ္ေနတာလို႔ ျမင္တာပဲ။ ႏွိပ္ကြပ္တဲ့ အဆင့္တင္မကဘူး။ တျခား ဘာသာတရားေတြက ဦးဇင္းတို႔ ဗုဒၶဘာသာကို ထိုးေဖာက္ႏိုင္ဖို႔၊ တျခားလူမ်ိဳးေတြက ဦးဇင္းတို႔ တိုင္းရင္းသားေတြကို ထိုးေဖာက္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ သူ႔လက္ထက္မွာ စိတ္တိုင္းက် ပလန္ (Plan) ခ်ၿပီး လုပ္ေနတာလို႔ပဲ ယုံၾကည္ေနတာေပါ့ ေနာ္။

တိုင္းျပည္အတြက္ အင္မတန္ အႏၲရာယ္ႀကီးတဲ့ အစိုးရအႀကီးအကဲ အမ်ိဳးသမီးတေယာက္ အျဖစ္ ရႈျမင္သြားတယ္။ ေဒၚစုက တိုင္းျပည္ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ အတြက္ေရာ၊ တမ်ိဳးသားလုံးရဲ႕ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ အတြက္ေရာ အင္မတန္ အႏၲရာယ္ႀကီးတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေခါင္းေဆာင္တဦး ျဖစ္သြားပါတယ္။

ေမး ။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕က ဆရာေတာ္ ဦးေဆာင္ပါဝင္တဲ့ မဘသအဖြဲ႕ကို တရားမဝင္ေၾကာင္း ေၾကျငာခဲ့ သလို မႏၲေလးတိုင္း အစိုးရကလည္း ဒီနာမည္ကို သုံးရင္ အေရးယူမယ္ ဆိုၿပီး သတင္းေတြ ထြက္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခု ဒီနာမည္ကို အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီေတြက သုံးေနၾကေသးတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့လည္း သတင္းေတြ ထြက္ေနတယ္။ အဲ့ဒါက ဘယ္လို အေၾကာင္းေၾကာင့္ပါလဲ။

ေျဖ ။ ။ ဒါက သူတို႔က ဥပေဒကို လုံးဝ မေလးစားလို႔ ဒီလို လုပ္ၾကတာပါ။ ၿဖဲေျခာက္႐ုံနဲ႔ ေၾကာက္မယ္ လို႔ ထင္လို႔ လုပ္တာလို႔ ျမင္တာေပါ့ ေနာ္။ ဒါေပမယ့္ မဟန ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အစိုးရပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အလုပ္ လုပ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ မဘသ အေပၚမွာ ဘယ္လိုမွ ဖ်က္လိုဖ်က္ဆီး လုပ္လို႔ မရဘူး ဆိုတာေတာ့ သိထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဘသ အေပၚ ျပဳမူလာတဲ့ မဟန ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အစိုးရပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စကၠဴက်ားလို႔ပဲ ဦးဇင္းကေတာ့ သေဘာထားပါတယ္။ သိပ္ၿပီးေတာ့ မမႈပါဘူး။ မဘသ ဆိုင္းဘုတ္က ရွိပါတယ္။ တရားဝင္လည္း ဒီအတိုင္း လႈပ္ရွားသြားလာေနဆဲပါပဲ။

တရားမဝင္ဘူး ဆိုတာက မဟန ေၾကျငာခ်က္ တခုတည္းအေပၚၾကည့္ၿပီး ဆုံးျဖတ္ေနၾကတာေပါ့။ မဟန ေၾကျငာခ်က္က ဥပေဒနဲ႔ ညီသလားဆိုတာ ျပန္ေမးရမယ္။ တရားဝင္ မဝင္ဆိုတာ မဟန က ေၾကျငာလို႔ ရသလားေပါ့။ တကယ္တမ္းက တရား႐ုံးကို သြားၿပီး ဆုံးျဖတ္လိုက္ပါ။ ဒါဆိုရင္ မဘသ ဟာ တရားဝင္ အဖြဲ႕စည္းလား တရားမဝင္ဘူးလား ဆိုတာ ေပၚလာ လိမ့္မယ္။ တရားမဝင္ဘူး လို႔ ေျပာတဲ့ လူေတြက ဥပေဒပိုင္းမွာ စုံလုံးကန္းေနတဲ့ လူေတြလို႔ ဦးဇင္းတို႔က မွတ္ခ်က္ခ်ထား ပါတယ္။

ေမး ။ ။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၄၇ ပါးစုံညီ သံဃာအစည္းအေဝးမွာ ဆရာေတာ့္ကို တရားပြဲ ပိတ္ထားတာ ျပန္ဖြင့္ေပးဖို႔ ေလွ်ာက္ထားခဲ့တယ္ လို႔ သိရပါတယ္။ ဆရာေတာ့္တရားပြဲေတြ ျပန္ဖြင့္ေပး မေပးသိရၿပီလား။

ေျဖ ။ ။ တရားပြဲျပန္ဖြင့္ေပးဖို႔ တင္တာက စမ္းသပ္ၾကည့္တာပါ။ မဟနေတြက ကမာၻေအးမွာ တမ်ိဳး၊ ရပ္ထဲ႐ြာထဲမွာတမ်ိဳး၊ ေလသံေတြက မတူဘူးေလ။ ရပ္ထဲ႐ြာထဲမွာေတာ့ “ဒီလိုျဖစ္တာ သူက သေဘာမတူဘူး တို႔၊ သူ မသိလိုက္ဘူး၊ သိရင္ ဒီလိုမျဖစ္ဘူး တို႔၊ ဒါ ၄၇ ပါး မစုံဘူး တို႔၊ ေဘာင္မဝင္ဘူး တို႔” ဒီလိုေျပာသံမ်ိဳးေတြ အမ်ားႀကီး ၾကားတာကိုး။ ၿပီးေတာ့ “ဘယ္ဆရာေတာ္က သေဘာမတူဘူး၊ သူမရွိတုန္း လုပ္လိုက္တာ” ဆိုတာေတြ ၾကားေတာ့ စမ္းၾကည့္လိုက္တာေပါ့ ေနာ္။ စမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ ကမာၻေအးေရာက္သြားရင္ ၄၇ ပါးလုံးက အတူတူပါပဲ။ ၄၇ ပါးထဲ ေရာက္သြားရင္ ဦးဇင္း ဆရာသမားကိုေတာင္ ဦးဇင္း အယုံအၾကည္ မရွိဘူး။

Credit; Burma.irrawaddy

Unicodeဖြင့်ဖတ်ရန်

မြန်မာႏိုင်ငံမွာ လက်ရွိ ဖြဈေပါ်နေတဲ့ ရခိုင်ပြည်နယ်အေရး၊ အၿမိဳးသားေရး တက်ကႊလႈပ်ရွားသူ သံဃာတၿခိဳ႕ကို တရားစွဲ အေရးယူ တာေတွ၊ မဟန အေပါ် သေဘာထားအမြင်တွေနဲ႔ ပတ်သက်ပြီး ဆရာေတာ် ဦးဝီရသူကို ဧရာဝတီ အကြီးတန်း သတင်းေထာက် ဇာနည်မာန်က ေတွ႔ဆုံေမးမြန်းထားပါတယ်။

ေမး ။ ။ ရခိုင်အေရးကိစ္စနဲ႔ ပတ်သက်ပြီး တပ်မေတာ်ကိုေရာ အစိုးရကိုေရာ ႏိုင်ငံတကာအသိုင်းအဝိုင်းက ဝေဖန်ပြဈတင် နေတာေတွ ရွိပါတယ်။ ဒီအေပါ် ဆရာေတာ် သေဘာထား ဘယ်လိုရွိပါသလဲ။

ေဖြ ။ ။ အစိုးရက အားမကိုးရေတာ့ တပ်မေတာ်ကိုပဲ အားကိုးနေရတာေပါ့ ေနာ်။ အစိုးရက အားမကိုးေလာက်သလိုပဲ တပ်မေတာ်ကို အပြည့်အဝ အားကိုးနေရတာေပါ့ ေနာ်။ ကာကွယ်ေရးဦးစီးျခဳပ်က ရခိုင်ပြည်က လူနည်းစုတွေကို အကာကွယ် ေပးမယ် ဆိုပြီး ေပြာတာတွေကို ဦးဇင်းတို႔က အပြည့်အဝ ေထာက်ခံတာေပါ့။ အၿမိဳးသားေရးနဲ႔ ပတ်သက်ပြီးေတာ့က တပ်မေတာ်ကိုပဲ အားကိုးစရာရွိေတာ့တယ် လို႔ ခံယူထားတာေပါ့ ေနာ်။

ေမး ။ ။ ဒါပေမယ့် ရခိုင်အေရး ကိုင်တွယ်ဖြေရွင်းတာနဲ႔ ပတ်သက်ပြီးေတာ့ တပ်ရဲ႕ လုပ်ရပ်တွေကို ရႈတ်ချဝေဖန်တာေတွ အပြင် ႏိုင်ငံတကာပိတ်ဆို႔ အေရးယူမႈေတွ ခံနေရတာ မဟုတ်ဘူးလား။

ေဖြ ။ ။ ပိတ်ပင်တာတွေလည်း ကြားတယ်။ ဒါက တာဝန်ရွိတဲ့ အစိုးရနဲ႔ ပတ်သက်တဲ့ ဆန်ရွင်မဟုတ်ဘဲနဲ႔ စဈတပ်ကိုပဲ ပိတ်ဆို႔ အေရးယူတဲ့ ဆန်ရွင် ဖြဈနေတာေပါ့ ေနာ်။ အဲ့ဒါကြီးက လွဲနေတာေပါ့ျဗာ။ တကယ်တမ်းကေၾတာ့ အစိုးရတရပ်အနေနဲ႔ တာဝန်ယူ တာဝန်ခံပြီးေတာ့ လုပ်နေကြရတာေလ။ အစိုးရအေပါ်မွာ ဆန်ရွင်မလုပ်ဘဲနဲ႔ စဈတပ်အေပါ်မွာ လုပ်တယ် ဆိုေတာ့ တလွဲကြီး ဖြဈနေတယ်ေပါ့ ေနာ်။

ေမး ။ ။ ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုကြည် ကိုလည်း ရခိုင်အေရးကိစ္စေကြာင့် ပြင်းပြင်းထန်ထန် ဝေဖန်တာေတွ ဆုတံဆိပ်ေတွ၊ ဂုဏ်ထူးေတွ ႐ုပ်သိမ်းတာၿမိဳးတွေလည်း ရွိတာပဲ မဟုတ်လား။

ေဖြ ။ ။ မဟုတ်ဘူးေလ။ ဦးဇင်း ဆိုလိုချင်တာက အစိုးရအဖွဲ႔ကို ေၾကာ်လွန်ပြီး၊ သူျမား တိုင်းပြည်ရဲ႕ အျခဳပ်အခြာအာဏာကို ေၾကာ်လွန်ပြီးေတာ့ တပ်မေတာ်ကိုပဲ အေရးယူတယ် ဆိုတာကို လက်မခံတာ။ ဦးဇင်းတို႔အနေနဲ႔က တခြားႏိုင်ငံက လာပြီး ကိုယ့်တိုင်းပြည်က ေခါင်းေဆာင်တွေကို မဆိုင်ပဲသူျမားအေရး လာဝင်စွက်ဖက်ပြီး လာအေရးယူတာကို မကြိဳက်တာေပါ့ ေနာ်။ အဓိကက ဒီအေရးကိစ္စ ဖြေရွင်းဖို႔ တာဝန်ရွိတာက အစိုးရ၊ အစိုးရနဲ႔ သူတို႔က လာပြီး ညႇိႏႈိင်း ေဆွးေႏွးလုပ်၊ ဒါၿမိဳးပဲ ဖြဈသင့်တာ ေပါ့ ေနာ်။

ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုကြည် ကို ဆုတွေဘွဲ႔ေတွ ပြန်သိမ်းတာၿမိဳးကိုလည်း လုံးဝ လက်မခံႏိုင်ပါဘူး။ လုပ်လည်းလုပ်သင့်တာ မဟုတ်ဘူးေလ။ ေပြာရရင် ဒီဆုတွေရဖို႔ ေဒါ်စုက ေၾလႇာက်လွွာေတွ သွားတင်ပြီးေတာင်းခဲ့တာ မဟုတ်ဘူးေလ။ သူတို႔ဘာသာ ေပးထားခဲ့တာပဲ။ ခုလို လုပ်တာကေတာ့ အေနာက်က လူတွေက သိပ်ကေလးဆန်တယ် လို႔ ေပြာရမွာပဲ။

ေမး ။ ။ အခုဆိုရင် အစိုးရအနေနဲ႔ ကိုဖီအာနန်ေကာ်မရွင်ရဲ႕ အစီရင်ခံစာပါ အကြံေပးခၾက်တွေကို ႏိုင်ငံတကာနည်းလမ်း အတိုင်း လူ႔အခွင့်ေရး နည်းလမ်းတၾက အေကာင်အထည်ေဖာ်ဖို႔ လုပ်နေတာတွေရွိတယ်။ ဒီလိုကိစ္စတွေက မေကာင်းဘူးလား။

ေဖြ ။ ။ သူက ပြတ်ပြတ်သားသား ေပြာထားတာၿမိဳး မရွိေတာ့ ဦးဇင်းတို႔ မွတ်ခၾက်ေပးရခက်တယ်။ သူက ရွဉ့်လည်း ေၾလႇာက်သာ၊ ျပားလည်း စွဲသာ ပုံစံၿမိဳးေပါ့။ အလျင်အမြန် အေကာင်အထည် ေဖာ်မယ်လည်း ေပြာတယ်။ ေနာက်ပိုင်းကေၾတာ့ လည်း သူက လိုအပ်တာကို အေကာင်အထည်ေဖာ်မယ်၊ မလိုအပ်တာကို အေကာင်အထည် မေဖာ်ဘူးေပြာေတာ့ ဒီအေပါ် ေပြာရခက်တယ်။ ဘယ်လို ဝေဖန်ရမွန်း မသိဘူး။

ကိုဖီအာနန် အကြံပြဳထားတဲ့ အထဲမွာ အန္တရာယ်ကြီးတဲ့ အရာတွေလည်း ရွိတယ်။ ဥပမာ မဖြဈမေန ေဘာင်ထဲရေအာင်သွင်းပြီး ႏိုင်ငံသားဖြဈခွင့် ေပးရမယ် ဆိုတာတွေရယ်၊ ေနာက် ႏိုင်ငံသားဖြဈခွင့် ေပးလို႔မွ မရတဲ့သူတွေကို ႏိုင်ငံသားဖြဈခွင့် ေပးလို႔ရေအာင် ၈၂ ဥပဒေကို ပြင်ဖို႔ ဆိုတာတွေက တိုင်းပြည်အတွက် အင်မတန် အန္တရာယ်ကြီးတာေပါ့ေနာ်။ အဲ့ဒါတွေကိုသာ အစိုးရက လိုက်ေၾလာမယ် ဆိုရင်ေတာ့ လုံးဝ သေဘာမတူႏိုင်ဘူးေပါ့။ သေဘာမတူတဲ့ အဆင့်ထက်ကို ေၾကာ်လွန်သွားေအာင် သံဃာတွေရော လူတွေရောက လမ်းေပါ်ထိ ေရာက်လာကြလိမ့်မယ် လို႔ ဦးဇင်းတို႔က ယူဆတာေပါ့ေနာ်။

ေမး ။ ။ ရခိုင်ပြည်နယ်ကေန ပဋိပက္ခတွေကြောင့် တဖက်ႏိုင်ငံကို ထွက်ေပြးသွားရတဲ့ သူတွေလည်း ရွိတယ်။ သူတို႔ေတွ နေရပ် ပြန်လာရင် ပြန်လည် နေရာခၾထားေပးဖို႔ ဒီအစီခံစာပါ အခၾက်တွေအတိုင်း လုပ်ကြတဲ့အခါ သူတို႔တွေက နေရပ် ပြန်မလာသင့်ဘူးလား။

ေဖြ ။ ။ အဲဒီ တဖက်ကို ထွက်သွားတဲ့လူေတွ ငါတို႔ဆီ ပြန်မလာနဲ႔လို႔ မဟုတ်ပါဘူး။ သူတို႔ ပြန်လာသင့် ပြန်လာထိုက်တာ ပြန်လာရပါမယ်။ ဒါပေမယ့် ဒီမွာ နေထိုင်ခဲ့ေကြာင်း သက်သေတို႔ ဒီက ထုတ်ေပးထားတဲ့ ကတ်တို႔ ပြႏိုင်မယ် ဆိုရင်ေတာ့ ပြန် လက်ခံႏိုင်ရမွာေပါ့ ေနာ်။ သူတို႔ ေပြာထားတာေတွ ကတိကဝတ်ပြဳထားတာတွေက ေကာင်းပါတယ်။ မူေဘာင်တွေကို အတိအၾက လိုက်နာဖို႔ေတာ့ လိုတယ်။

ေမး ။ ။ ရခိုင်အေရးကိစ္စ အရွိန်မြင့်နေတဲ့ အၿခိန်မွာ ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီး ဖရန႔်စဈ ေရာက်လာတယ်။ သူ႔ခရီးစဉ်အတွင်းမွာ ရခိုင်ပြည်နယ်က လူ႔အခွင့်အေရးကိစ္စတွေကို သူေပြာလိမ့်မယ် လို႔ ႏိုင်ငံတကကေျမႇာ်လင့်ကြတယ်။ ဒါပေမယ့် “႐ိုဟင်ျဂာ” ဆိုတဲ့ စကားလုံး မသုံးခဲ့တဲ့ အေပါ် ဝေဖန်ပြဈတင်တာေတွ ခံရတယ်။ ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီးရဲ႕ ခရီးစဉ်ကို ဆရာေတာ်ကေရာ ဘယ်လိုမြင်ပါသလဲ။

ေဖြ ။ ။ ဘာသာတရားေခါင်းေဆာင်ကေတာ့ ဒီလိုပဲ မေတ္တာ ဂ႐ုဏာ ထားဖို႔၊ ခန္တီပြည့်ဝနေဖို႔ ဒီလိုပဲ ဆုံးမသြဝါဒေပးရမွာေပါ့။ ဒါပေမယ့်လို႔ မလာခင်တုန်းက ႐ိုဟင်ျဂာဆိုပြီးေတာ့ တကမ္ဘာလုံး ပတ်ပြီးေတာ့ မွွေခဲ့တယ်။ ပြန်သွားေတာ့လည်း ဘင်္ဂလားေဒ့ရွ်မွာ ႐ိုဟင်ျဂာ ဆိုပြီးေတာ့ သုံးပြန်တယ် ဆိုေတာ့ ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီးက ဘာသာေရးေခါင်းေဆာင် မဟုတ်ေတာ့ဘဲ ဘာသာေရးကို အေကြာင်းပြပြီး ႏိုင်ငံေရးလုပ်နေတဲ့ ႏိုင်ငံေရးပွဲစားကြီးလို႔ မြင်မိတယ်။

ႏိုင်ငံတကာကိုကေတာ့ ဒီႏိုင်ငံက တိုင်းရင်းသားတွေက လက်မခံတဲ့ စကားလုံးကို မသုံးစွဲတာက လူ႔အခွင့်အေရး ၿခိဳးေဖာက်တာ လားလို႔ ပြန်ေမးချင်တယ်။ တိုင်းရင်းသားတွေက လက်မခံတဲ့ စကားလုံးကို သူဒီလို မသုံးသွားခဲ့တဲ့ အတွက် ဒီမွာ ပြဳမူသွားတာ တွေကိုကေတာ့ ဝေဖန်ေထာက်ပြစရာ မရွိပါဘူး။ ဒီကိုမလာခင်နဲ႔ ပြန်သွားတုန်းက ဒီ႐ိုဟင်ျဂာဆိုတာကို သုံးႏႈန်းသွားတာကိုသာ ဦးဇင်းတို႔က သိပ်မကြိဳက်တာပါ။

ေမး ။ ။ အရင်ကဆိုရင် ဆရာေတာ်က ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုကြည် ကို ေထာက်ခံအားေပးခဲ့ဖူးတယ်။ အခုကေရာ ဘယ်လိုေတွ ေပြာင်းလဲ သွားလဲ။ အၿမိဳးသားေရးလႈပ်ရွားသူတွေကို အေရးယူတာတွေနဲ႔ ပတ်သက်ပြီး အခုေနာက်ပိုင်းမွာ သူ႔ကို ဘာသာေရး ႏွိပ်ကွပ်မႈေတွ လုပ်တယ် ဆိုပြီး ေပြာဆိုနေကြတာ တွေလည်း ရွိလာတယ်။

ေဖြ ။ ။ ရည်ရွယ်ခၾက်ရွိရွိ ႏွိပ်ကွပ်နေတာလို႔ မြင်တာပဲ။ ႏွိပ်ကွပ်တဲ့ အဆင့်တင်မကဘူး။ တခြား ဘာသာတရားတွေက ဦးဇင်းတို႔ ဗုဒ္ဓဘာသာကို ထိုးေဖာက်ႏိုင်ဖို႔၊ တခြားလူၿမိဳးတွေက ဦးဇင်းတို႔ တိုင်းရင်းသားတွေကို ထိုးေဖာက်ႏိုင်ဖို႔ အတွက် သူ႔လက်ထက်မွာ စိတ်တိုင်းၾက ပလန် (Plan) ခႃပြီး လုပ်နေတာလို႔ပဲ ယုံကြည်နေတာေပါ့ ေနာ်။

တိုင်းပြည်အတွက် အင်မတန် အန္တရာယ်ကြီးတဲ့ အစိုးရအကြီးအကဲ အၿမိဳးသမီးတေယာက် အဖြဈ ရႈမြင်သွားတယ်။ ေဒါ်စုက တိုင်းပြည်ရဲ႕ အျခဳပ်အခြာအာဏာ အတွက်ေရာ၊ တၿမိဳးသားလုံးရဲ႕ အၿမိဳးဘာသာသာသနာ အတွက်ေရာ အင်မတန် အန္တရာယ်ကြီးတဲ့ အၿမိဳးသမီးေခါင်းေဆာင်တဦး ဖြဈသွားပါတယ်။

ေမး ။ ။ ႏိုင်ငံေတာ် သံဃမဟာနာယက အဖွဲ႔က ဆရာေတာ် ဦးေဆာင်ပါဝင်တဲ့ မဘသအဖွဲ႔ကို တရားမဝင်ေကြာင်း ကြေငြာခဲ့ သလို မန္တေလးတိုင်း အစိုးရကလည်း ဒီနာမည်ကို သုံးရင် အေရးယူမယ် ဆိုပြီး သတင်းေတွ ထွက်ခဲ့တယ်။ ဒါပေမယ့် အခု ဒီနာမည်ကို အၿမိဳးသားေရးဝါဒီတွေက သုံးနေကြေသးတယ် ဆိုပြီးေတာ့လည်း သတင်းေတွ ထွက်နေတယ်။ အဲ့ဒါက ဘယ်လို အေကြာင်းေကြာင့်ပါလဲ။

ေဖြ ။ ။ ဒါက သူတို႔က ဥပဒေကို လုံးဝ မေလးစားလို႔ ဒီလို လုပ်ကြတာပါ။ ဖြဲေခြာက်႐ုံနဲ႔ ေကြာက်မယ် လို႔ ထင်လို႔ လုပ်တာလို႔ မြင်တာေပါ့ ေနာ်။ ဒါပေမယ့် မဟန ပဲ ဖြဈဖြဈ၊ အစိုးရပဲ ဖြဈဖြဈ ဥပဒေကြောင်းအရ အလုပ် လုပ်မယ် ဆိုရင်ေတာ့ မဘသ အေပါ်မွာ ဘယ်လိုမွ ဖၾက်လိုဖၾက်ဆီး လုပ်လို႔ မရဘူး ဆိုတာေတာ့ သိထားတယ်။ ဒါေကြာင့် မဘသ အေပါ် ပြဳမူလာတဲ့ မဟန ပဲ ဖြဈဖြဈ၊ အစိုးရပဲ ဖြဈဖြဈ စက္ကူၾကားလို႔ပဲ ဦးဇင်းကေတာ့ သေဘာထားပါတယ်။ သိပ်ပြီးေတာ့ မမႈပါဘူး။ မဘသ ဆိုင်းဘုတ်က ရွိပါတယ်။ တရားဝင်လည်း ဒီအတိုင်း လႈပ်ရွားသွားလာနေဆဲပါပဲ။

တရားမဝင်ဘူး ဆိုတာက မဟန ကြေငြာခၾက် တခုတည်းအေပါ်ကြည့်ပြီး ဆုံးဖြတ်နေကြတာေပါ့။ မဟန ကြေငြာခၾက်က ဥပဒေနဲ႔ ညီသလားဆိုတာ ပြန်ေမးရမယ်။ တရားဝင် မဝင်ဆိုတာ မဟန က ကြေငြာလို႔ ရသလားေပါ့။ တကယ်တမ်းက တရား႐ုံးကို သွားပြီး ဆုံးဖြတ်လိုက်ပါ။ ဒါဆိုရင် မဘသ ဟာ တရားဝင် အဖွဲ႔စည်းလား တရားမဝင်ဘူးလား ဆိုတာ ေပါ်လာ လိမ့်မယ်။ တရားမဝင်ဘူး လို႔ ေပြာတဲ့ လူတွေက ဥပဒေပိုင်းမွာ စုံလုံးကန်းနေတဲ့ လူတွေလို႔ ဦးဇင်းတို႔က မွတ်ခၾက်ခၾထား ပါတယ်။

ေမး ။ ။ ပြီးခဲ့တဲ့ ၄၇ ပါးစုံညီ သံဃာအစည်းအေဝးမွာ ဆရာေတာ့်ကို တရားပွဲ ပိတ်ထားတာ ပြန်ဖွင့်ေပးဖို႔ ေၾလႇာက်ထားခဲ့တယ် လို႔ သိရပါတယ်။ ဆရာေတာ့်တရားပွဲေတွ ပြန်ဖွင့်ေပး မေပးသိရပြီလား။

ေဖြ ။ ။ တရားပွဲပြန်ဖွင့်ေပးဖို႔ တင်တာက စမ်းသပ်ကြည့်တာပါ။ မဟနတွေက ကမ္ဘာေအးမွာ တၿမိဳး၊ ရပ်ထဲရွာထဲမွာတၿမိဳး၊ လေသံတွေက မတူဘူးေလ။ ရပ်ထဲရွာထဲမွာေတာ့ “ဒီလိုဖြဈတာ သူက သေဘာမတူဘူး တို႔၊ သူ မသိလိုက်ဘူး၊ သိရင် ဒီလိုမဖြဈဘူး တို႔၊ ဒါ ၄၇ ပါး မစုံဘူး တို႔၊ ေဘာင်မဝင်ဘူး တို႔” ဒီလိုေပြာသံၿမိဳးေတွ အျမားကြီး ကြားတာကိုး။ ပြီးေတာ့ “ဘယ်ဆရာေတာ်က သေဘာမတူဘူး၊ သူမရွိတုန်း လုပ်လိုက်တာ” ဆိုတာေတွ ကြားေတာ့ စမ်းကြည့်လိုက်တာေပါ့ ေနာ်။ စမ်းကြည့်လိုက်ေတာ့ ကမ္ဘာေအးေရာက်သွားရင် ၄၇ ပါးလုံးက အတူတူပါပဲ။ ၄၇ ပါးထဲ ေရာက်သွားရင် ဦးဇင်း ဆရာသမားကိုေတာင် ဦးဇင်း အယုံအကြည် မရွိဘူး။

Credit; Burma.irrawaddy